Ako na lyžiarske prilby I.

 
 
 
 

Ako na lyžiarske prilby I.

Asi sa všetci zhodneme. že prilba je obmedzujúca, otravná a všeobecne vadí pri akomkoľvek športe. Na čom sa znovu zhodneme je, že niektoré šport sa už bez prilby robiť nedajú. Lyžovanie je určite jeden z nich. Technológie pokročili, rýchlosť sa zvýšila a s ňou aj pády a kolízie. Čo si na prilbách všímať, aby ste si ju ani nevšimli sa dočítate v našom článkovom seriály.

Konštrukcia

Na trhu rozpoznávame tri základné druhy konštrukcie prilieb:

ABS – najodolnejšie prilby, ale ťažké a robustné

INMOLD – minimálna váha, nízka trvanlivosť

Hybridná kombinácia INMOLD a ABS - kompromisné riešenie

ABS - Väčšinou sú to lacnejšie prilby vyhľadávané začiatočníkmi. Prilba má konštrukciu tvrdej škrupiny, ktorá je podlepená penou. Preto je pomerne veľká a tažšia. Výhodou je tvrdosť a teda aj trvácnosť. Ak s lyžovaním začínate, alebo ste rekreačný lyžiar, táto prilba je postačujúca a poslúži vám dlho. Znesie aj tvrdšie zaobchádzanie a skvelo vás ochráni.

INMOLD – Nie len pri lyžovaní sa v najvyšších modeloch používa INMOLD alebo HYBRID INMOLD technológia. Základom je tenká polykarbonátová škrupina a EPS penové tlmenie, ktoré sú vliate do seba. Výhodou je kompaktnosť zliatej konštrukcie a zlepšená ventilácia. Prilby výborne chránia pri náraze, ale viacmenej jednorázovo a aj kozmetické nárazy a šúchance zanechávajú škodu. Preto prišli do popularity viacej hybridné konštrukcie. Tieto konštrukcie dokonale zvládli kombináciu odolnosti, váhy a ventilácie. Cena však samozrejme stúpla. HYBRID INMOLD konštrukcia sa však aj v praxy ukázala ako najlepšie riešenie.

Ventilácia

Odvetranie prilby vám pri lyžovaní môže pekne pokaziť náladu. Spotená, alebo omrznutá hlava, nutnosť čiapky, alebo čelenky vám ešte znepríjemnia už tak obmedzenie v podobe prilby. Lacné modely majú často málo a zle riešených, neuzatváratelných ventilačných otvorov. Počet otvorov u nízkonákladových prilieb môže byť len 6 a nie sú uzatváratelné. Čím viacej otvorov v prilbe, tým musí byť konštrikcia pevnejšia. Málo otvorov teda nekladie nárok na kvalitu materiálu. Najlepšie modely majú aj 22 dobre riešených otvorov s možnosťou uzatvorenia. Nie je nič horšie ako keď vám fúka chladný vzduch celý deň na hlavu. Nie je diera ako diera. Ak je zle urobená ani poriadne neodvetrá a dnu pustí viacej chladného vzduchu ako je treba.

Výstelka – komfort a teplo:

Všetky vychytané technológie a skvelé materiály neznamenajú nič ak vám prilba zle sedí, tlačí alebo je v nej zima. Lacné vypchávky, ktoré sú zle upevnená viacej tlačia a hýbu sa pri športe. Možno vám to hneď tak nepríde, ale po celom dni nosenia nekomfortnej prilby zahodíte lyže a začnete hrať šachy.

Lacnejšie modely majú často nedostatočne polstrované plastové popruhy na redukciu veľkosti prilby. Často potom volíme medzi dobre sediacou prilbou s malým komfortom, alebo volnejšou prilbou, ktorá už neplní účel, ako má. Nosenie čiapky pod prilbou nie je ideálne riešenie. V dobrej prilbe netreba mať čiapku. Tepelný komfort je schopná zabezpečiť sama. Kvalitné polstrovanie rozpoznáte tak, že je celistvé, prekrýva dostatočne všetky časti, dá sa odoberať a poprípade máte v balení aj rôzne hrúbky na doladenie. Je zaujímavé, že kvalitnejšie prilby majú oveľa tenšie polstrovanie a pritom ponúkajú rovnaký tepelný komfort. Kvalita materiálu a design rozhoduje aj tu.

Bezpečnosť prilby

Je viacmenej jedno, či máte INMOLD alebo ABS. Ak ju správne používate, každá zvládne pohltiť energiu, pre ktorú je certifikovaná. Lyžiarske prilby majú prísne nastavené limity, aby mohli byť certifikované ako lyžiarske. Všetky prilby s certifikátom spĺňajú podmienky pre bezpečné užívanie na svahu. Väčšina nie je určená pre iné športy a motošporty. Nájdeme však aj multicertifikáty. Bežné certifikáty sú ASTM, MTN (Salomon aj na lezenie a skialp), EPS (aj pre bicykle). Certifikátov je mnoho a väčšinou sú na národnej úrovni. Čo je však fakt, každý certifikát sa dá ľahko overiť na internete a kupovať prilbu s pofidérnym alebo žiadnym certifikátom sa neoplatí. Riziku vystavujete vlastnú hlavu.